dimanche 23 janvier 2011

Echos sur mon livre en roumain et français

De :
Petru Popescu (….@.....)

Risque moyen 
Envoyé :
jeu. 27/05/10 03:39
À :
mihai_babeanu@hotmail.com
Draga Mihai Babeanu, am citit ce-ai scris despre aventura emigratiei cu mare placere si satisfactie, mai cu seama ca pe acest subiect am citit multe aiureli, si confesiuni trisate. Felicitari pentru stilul onest si clar; ma bucur sa aud ca vei fi publicat.
Cu amicitie prin Diavolul, 
Petru Popescu

From: Gabriel Liiceanu <… @....>
Subject: Mihai Babeanu
To: …@...
Date: Sunday, May 9, 2010, 10:21 PM
Draga Alin,

Iarta-ma ca-ti scriu cu intirziere in chestiunea Mihai Babeanu.
De fapt, am citit de acum o luna paginile pe care mi le-ai trimis, dar am tot aminat sa-ti raspund, desi, dupa cum ai sa vezi, nu e vorba de un refuz. Cartea se citeste cu interes si, in orice caz, este o lectura utila. Unde mai pui ca, in loc de incrincenare, are si umor. Mi-am zis asadar sa o scoatem pina la sfarsitul anului, bineinteles, intr-un tiraj care nu va depasi citeva sute de exemplare, pentru ca publicul interesat de ce am trait noi in urma cu niste zeci de ani e din ce in ce mai rarefiat. Este insa important ca aceasta carte sa existe ca document.
Fii bun si intreaba-l tu pe Mihai Babeanu cum putem semna contractul de autor. Cel mai bine ar fi sa primim o adresa a lui de email, dupa care va intra in contact cu Lidia Bodea (....@.......), director general.
Te imbratisez cu drag si m-as bucura sa stiu cum sa-ti trimit cartea mea cea noua (Intilnire cu un necunoscut) - este vorba în ea si de o intimplare din junetea noastra de la Spiru -, care sta sa apara luna aceasta, Gabriel

De :
Mihai Babeanu (mihai_babeanu@hotmail.com)
Envoyé :
lun. 10/05/10 15:45
À :
Alin
Cc :
........@......
Draga Alin
Sunt într'adevar placut surprins dar ... cam târziu.
Am semnat cu editura Padeia (în viitor "Punct") si din punct de vedere juridic nu cred ca mai e nimic de facut.
Am tinut sa semnez în timpul sejurului meu la Bucuresti si asteptând un raspuns, am facut-o chiar în ultima zi!
Mâine îl duc la aeroport pe Neagu Djuvara care se întoarce la Bucuresti si care mi-a propus sa vorbeasca pentru mine la Humanitas!!! I-am multumit si i-am spus ca nu mai e nevoie.
Imi va scrie o prefata, sper, pâna la sfârsit de mai.
Ma simt vinovat fata de tine si fata de G. Liiceanu, dar ce pot
sa fac?  Sunt constient de prestigiul lui Humanitas si sunt magulit.
Pe curând, pe Skype.

From: Gabriel Liiceanu <l…@....
Stimate domnule Babeanu,
Sunt - eufemistic spus - oarecum surprins de felul in care ati procedat. Manuscrisul dvoastra a fost citit in editura de doua persoane: de dna Lidia Bodea si de mine. Asta a presupus implicare, timp, munca. Inainte de a face pasul inspre o alta editura, s-ar fi cuvenit, cred, sa puneti o intrebare ultimativa lui Humanitas, tot prin intermediul lui Alin, asa cum ati facut si cind a fost vorba de a face sa ne parvina manuscrisul. Nu va inteleg. Toate teoriile dvoastra din paginile trimise (despre comportament, rigoare, valori, moralizarea altora etc.) nu mai fac doi bani în lumina felului in care ati procedat in ce ma priveste. Cu mihnire, G.L.

De : Mihai Babeanu (mihai_babeanu@hotmail.com) Envoyé : lun. 10/05/10 15:45
Aparent asa este, dar :
m’am adresat direct în 2009 la editura dvs care mi-a cerut 30 de pagini pe care eu le consider reprezentative si pe care le-am trimes.
Dupa 2 luni, neprimind nici un raspuns, am întrebat prin mail si mi s’a raspuns ca, manuscrisul meu nu intra în linia dvs editoriala.
(decembrie 2009 ; Dna Lidia Bodea este fara îndoiala la curent).
Am înteles si m’am orientat catre alte edituri.
Intre timp, Alin care a citit manuscrisul mi-a propus sa va retrimeata  manuscrisul. Dupa un timp pe care îl consider rezonabil si profitând de o vizita de a mea la Bucuresti, am semnat contractul.
Personal, ma abtin sa teorizez  despre comportament, rigoare, valori, moralizarea altora etc si în general, despre orice.
Totusi, reprosurile dvs mi se par excesive, dar s'ar putea sa ma însel…

Imi pare sincer rau ca n’am putut colabora cu editura dvs si va cer scuze pentru deranjul cauzat.

Cu stima,   M.B.




From: @...         Caterina  (Greece)
To: mihai_babeanu@hotmail.com
Subject: RE: Greek economic crisis
Date: Fri, 10 Sep 2010 23:28:32 +0200


Cher Mihai,

 comment ça va? Comment te sens-tu après l'aventure de l'écriture? De cette écriture?
J'avais commandé ton livre chez publibook en juillet après que Françoise m'avait envoyé l'annonce de la sortie et ils me l'ont envoyé un mois
après  ou presque, c'est à cause du ralentissement des vacances, mais enfin ils n'ont pas l'air de rigoler beaucoup chez eux!

Je l'ai lu avec beaucoup d'intérêt et je trouve courageux (je ne sais pas si pour toi, ça t'a demandé un gros effort pour replonger dans le passé et refaire tout ce chemin plein d'épines et des moments douloureux?) de ta part de retourner chez cheauçescu qui comme tu le décrit si bien a pris grand soin pour faire souffrir un tas de gens.
En tous les cas on voit un homme qui s'arme d'un très grand courage et qui prend des décisions avec une grande lucidité et un immense désir de vivre libre et de faire partie du monde humain et non pas du monde des bêtes. Un être humain et profondément politique, dans le bon sens du terme, qui se bat pour les choses importantes et élementaires de la vie que les dirigeants de son pays sont incapables de les lui procurer, bien au contraire, ils font tout pour les détruire.
Ça valait vraiment la peine de l'écrire cette histoire, la tienne, tu laisses un jolie héritage à tes enfants mais aussi aux gens qui s'intéressent à la vie des autres gens. Bravo Mihai. Et merci. Tu peux être fier de toi. Et j'espère aussi que le fait de mettre tout ça sur papier et les publier t'a apporté des bonnes  choses à toi et surtout beaucoup de douceur et pourquoi pas un sentiment de justice.
je t'embrasse
à bientôt
katerina




Date: Thu, 16 Sep 2010 09:25:54 +0000
From: jacqueline…. @....
Subject: bravo pour ton temoignage
To: mihai_babeanu@hotmail.com
mihai , je viens de terminer ton livre je l'emmène avec moi a pau pour yann  , j(espère qu'il en retireras comme moi le sentiment de force qui t'a guider pour ne jamais te résigner .... restons curieuyx et soyons généreux   ....  ce que je regrette c'est de n'avoir pas assez passé du temps a me renseigner et élargir mon point de vue  .... je t'embrasse   jacqueline et encore bravo


To: mihai_babeanu@hotmail.com
From: ….@....
Subject: N`am fugit.....
Date: Thu, 4 Feb 2010 11:47:48 +0100

Draga OMULE Mihai Babeanu,
nu-mi amintesc sa ne fi cunoscut in tineretea noastra.
Am fost insa cu siguranta impreuna in locuri stiute sau cu oameni de amandoi cunoscuti.
Numele meu este VLAD MUNTEANU-RIMNIC - bucurestean - binecrescut - leat 1940 (Iulie) 
artit plastic(cu diploma) inca in viata - traind in Nordul Germaniei Oldenburg langa Bremen
(ferit de romani nesuferiti si lipsit de romani doriti - de exemlu - ca tine) de 31 de ani.
Pritenul meu de "o viata" Matei Costa-Foru mi-a inlesnit frumoasa surpriza sa-ti citesc
amintirile dezradacinarii ce m-au cucerit prin sursurul lor inteligent, bogat in sinteze
si ordonat stratificate in notiuni conservabile. Sunt impresionat de cate asemanari
uluitoare am gasit cu propria mea biografie si cu felul meu de a gandi.
BRAVO ! BRAVQ !
De mult nu am mai avut ocazia sa sa citesc ceva cu asa o lacomie.
Nu am destul talent sa fac acelas lucru. Am capul plin de detalii ce se vor evapora odata
cu plecarea mea... dincolo. Deh.. nu putem sa invingem orice.
O mare bucurie ar fi sa ne cunoastem, avem cu siguranta multe de povestit despre ce a fost
sau ce ar fi fost sa fie......
Deocamdata ma opresc sa-ti umplu mintea cu ale mele. Intind o punte la mijlocul carei ne-am putea gasi.  MULTUMESC pentru placera de a-ti citi lucrarea.
Cu drag si multa admiratie     Vlad


De : Françoise NAIN <…@...>
À : Françoise BABEANU <babeanu@yahoo.fr>
Envoyé le : Lun 18 octobre 2010, 17h 40min 59s
Objet : Pour Mihai

J' ai lu ce w. e. ton livre qui m' a beaucoup touchée ...Il m'éclaire sur un
certain nombre de tes réactions ou de tes idées ...J' ai adoré l' humour
roumain...Les passages les plus émouvants sont ceux où tu te livres ...On sent
l'admiration pour ton père....On reste sur sa faim en ce qui concerne les
origines dela famille...J' ai moins aimé la geo politique ...Mais tu es vraiment
très callé BRAVO .Un reproche : Pas une allusion à J.V.B. qui est l'
aboutissement de ton histoire franco roumaine .Autre chose :Changes de
correctrice Ne prends pas une bretonne .Bises à vous deux


From: ….@...> Subject: Roumanie et Canada
> Date: Wed, 20 Oct 2010 14:56:48 +0200
> To: mihai_babeanu@hotmail.com

Salut Miaou,

J'ai dévoré ton livre. En deux fois, petit appétit oblige.

J'ai adoré apprendre tout ou presque sur ta vie et retrouver ton humour.
Petit regret (mais ça se trouve c'était mieux comme ça) de ne pas avoir su tout ça pendant que tu travaillais chez nous.

Et puis, il va falloir que je le relise parce qu'en dévorant vite, j'ai un peu zappé les aspects plus généraux, historiques ...
(Bonne raison en plus pour inciter ceux qui me demandent à te l'acheter plutôt qu'attendre que je le prête).

C'est sérieux le tome 2 ou que de la frime ?
Bises ô ours des Carpates.
> Astrid





Date: Thu, 21 Oct 2010 10:28:08 -0700
From: …@.....
Subject: N-am fugit, am mers incet...
To: mihai_babeanu@hotmail.com
Draga Mihai,

Am citit cartea non- stop [ mi-a luat aprox trei ore]
Mi-am adus aminte de toate prin care am trecut in timpul sederii mele in campul din Grecia [Lavryo , 50km de Atena]
Mi-am adus aminte de incercarea de " a fugii" prin Polonia in 1981 [fara success din pacate]
Am reusit prin Bulgaria in 1982
N-am stiut ca poti sa ceri Dosarul personal de la Guvernul Roman; cum ai reusit?
Ai sa vorbim prin SKYPE, e gratis
Este imperativ ca in viitor Cartea sa fie tradusa in engleza; Americanii n-au nici o idee iar Romanii care au zburat direct cu avionul din Bucuresti in Italia, Franta sau America cred ca noi am avut o vacanta de plecere in Campuri
Ce sa-ti spun, tu esti purtatorul de cuvint al tuturor Romanilor care au parasit Romania si au indurat atmosfera Campurilor de refugiati politici

Inca odata, felicitari pentru o carte exrem de realistica,
Tavy


From: ….@....
To: mihai_babeanu@hotmail.com
Subject:
Date: Sun, 24 Oct 2010 12:42:17 +0200
mon cher Mihai,
j'ai lu ton livre avec la plus grande attention; j'ai eté très intéressée par le récit de ton vécu; un peu moins par les considérations des dernières pages où tu livres des analyses politiques aujourd'hui. C'est le vécu qui m'a passionné avec en toile de fond,le regard très parcellaire que je peux porté sur toi, privée de réelles connaissances sur ta vie et cette sensation de pouvoir côtoyer des amis qui sont des inconnus.
pourtant je te retrouve à chaque page dans ta manière à la fois  bourrue et pudique de présenter des événements très forts personnels et intimes; vouloir le dire sans artifices littéraires pour garder l'authenticité du récit, ce qui laisse l'impression d'une réalité sans doute pire et insoupçonnable pour autrui.
bref, merci pour cette tentative de secouer l'endormissement du regard sur les autres.
je passe le bouquin à Anne Ponsinet ma voisine journaliste à Antenne 2, pour qu'elle en fasse son profit.
je t'embrasse,
Bien amicalement,       Michelle







From: ….@.....au (Australia)
To: mihai_babeanu@hotmail.com
Subject: une vie...un dossier
Date: Wed, 3 Nov 2010 10:45:48 +1100
Cher Mihai,
Je viens de finir ton livre qui m’a beaucoup touché.
L’histoire explique une vie vécue avec un force morale et une intégrité impressionnante.
Je peux entendre très bien ta voix (merci  Françoise pour la belle traduction) ; quelquefois je me suis imaginé chez vous, à la table, un bon repas, du bon vin, en écoutant les histoires passionnantes et intéressantes, racontées par Mihai.
Félicitations ! C’est un très bon livre et, ose-je dire, il fera un très bon film !
Peut-être un jour je le traduirai en anglais ! J’ai lu quelques paragraphes (en anglais) à  John et, comme moi, il a reconnu ta vraie voix.
J’espère que tout va bien a Paris.
Je t’embrasse,
 bisous à Françoise et à Jean-Victor,
Chris xxx




To: mihai_babeanu@hotmail.com
Subject: cartea
Date: Sun, 28 Nov 2010 14:25:31 -0500
From: ….@...
Draga Mihai
Am reusit in sfarsit sa ma linistesc putin si am citit pe nerasuflate cartea ta;
Mi-a placut si recunosc ca nu am stiut ca venirea ta in Franta a fost atât de dificila si ca ai suferit atât !
Noi, colegii tai ramasi in tara, nu am stiut despre tine decât ca ai reusit la Thales si la trei aniversari de la promotia 68 Automatica am vorbit de tine; eu am spus celorlalti ca ai reusit si am fost toti mândri, inclusiv profesorii prezenti, ca am fost colegii tai si ca facultatea  nu s-a facut de râs ; acum când ma gândesc inca o data la acei ani, pot spune ca Penescu, François si alti care ne-au invatat meserie au fost educati inainte de razboi iar noi am profitat de buna lor pregatire, cu toate ca nu avem dotari speciale, eram toti saraci dar aveam carti!
Cred ca am nimerit la scoala in cea mai buna perioada de dupa razboir si pâna acum!
Ar fi trebuit sa scrii poate mai mult despre facultate, profesie si sport caci eu cred ca este cel mai important lucru pe care l-am facut!
In orice caz iti multumesc pentru carte si pentru cele scrise !
Sper sa ne vedem si sa depananam si alte amintiri !
Poate faci o esscapada pâna la Dijon!
Cu dosarul de Securitate m-ai pus pe gânduri si cred ca o sa-mi gasesc timp sa ma duc sa il cer pe al meu; cred ca voi avea câteva surprize !
Cand ai timp scrie-mi cum ai facut si cât dureaza caci ca si tine nu pot sta mult in tara ; nu ma mai regasesc!
Cu prietenie
sergiu 


Draga Mihai, cu ocazia Zilei Liceului Spiru Haret, comemorata devansat  in 10.12 (in loc de 12.12) am intalnit cativa din fostii tai colegi, intre care desigur
si pe  Andu. Participarea cam slabuta :din seria mea (1956) eram singur, respectiv
Decan de varsta, iar elevi erau vreo 4 la numar, cei mai bine reprezentati fiind absolventii din anii 2000-2009 majoritatea computeristi...
Am iesit apoi in 4 la El Greco unde pe fond de bere (ei) si vin rosu (eu) am degustat cate un antreu. Am citit cu amuzament prefata Conului Neagu, iar a doua zi intreg volumul, care m-a interesat, distrat , dar si intristat.
Prin grele incercari ai trecut si esti foarte discret cu privire la familie cu 
exceptia bunicului Emil Prager. Dansul a lucrat la inceputul carierei la Portul Constanta, unde Director era bunicul meu Ing. Laurentiu Erbiceanu, 
apoi dupa razboi la Sovromconstructia cu Tata cu care era in excelente relatii amicale. In dosarul sau de la CNSAS am gasit ca prima turnatorie la adresa lor a avut loc in anul 1947 cand vorbisera cam tare ca vor veni americanii sa ne scape de comunisti (denuntatorul era un chelner !)
Eu l-am prins pe domnul Prager la TCME (firma a Min Energiei Electrice) 
drept  consilier si a fost pentru mine un adevarat Inger pazitor intre 1961-1970 , an in care am reusit sa plec in Germania la santierele Aroconstruct, 
Acolo era Director Tehnic amicul Tatei :Ing. Mircea Stanculescu , plecat mai tarziu in California .Multe ar mai fi de povestit...
Nu spui mai nimic de prima sotie si chiar nimic de a doua si nici despre 
carierele  fiilor tai.
Cand revii la Bucuresti mi-ar face placere sa ne revedem impreuna cu Andu, care nu se lasa si tot mai activeaza ca pensionar la vechea-i firma.
Anunta-ma te rog in prealabil intrucat calatoresc foarte des (15-24.12 de pilda in Germania -petrecere de fine de an la Lahmeyer -firma de consultanta unde am lucrat peste un sfert de secol; si apoi Londra) revenind in ajun de Craciun la Bucuresti sa ma ocup de sora Tatei,  Florica  Eliade (vaduva varului primar al lui Mircea) in varsta de peste 95 ani ! Iti urez tie si familiei 
Sarbatori fericite !

Costache Erbiceanu




Din « Căminul Românesc » Lausanne, noembrie 2010


UNE VIE … UN DOSSIER. Mihai Babeanu. Editions Publibook. Paris 2010 129p.
Intr-o zi de aprilie 2009, un parizian de origine româna se gaseste la CNSAS în fata unui « munte » de hârtii însumând mai mult de 3000 de pagini, documente consacrate în cea mai mare parte tatalui sau.
Cele privindu-l direct erau sub forma de microfilme, iar dosarul sau « pe hârtie » îl banuia pe undeva la Ambasada României din Paris.
Autorul (n. 1942) îsi deruleaza amintirile pe un fond de arhive ce reflecta imunda realitate a unui regim specializat în diferite tehnici de distrugere a Omului, cu o preferinta logica pentru nefericitii cu origine « nesanatoasa ». O categorie în care familia lui Mihai Babeanu ocupa un loc de cinste !
« Une vie … Un dossier » reprezinta fara îndoiala, ilustrarea fidela a unei epoci de sinistra amintire, traita de multi din contemporanii autorului, înpinsi ca si el – în anii 70, de exemplu – sa se desparta (erau convinsi atunci – definitiv) de familie, de tara.
Pe cât de însemnata, pe atât de pilduitoare, apare spre finalul cartii une din marturisirile lui Mihai Babeanu :
« Pendant ces 37 dernières années, je me suis efforcé de sensibiliser et de faire connaître le plus possible autour de moi certaines réalités de la Roumanie et du communisme. C’est ma très modeste contribution à la connaissance de cette partie du monde. »
DOD




From: …@....
To: mihai_babeanu@hotmail.com
Subject: RE: Livre.
Date: Mon, 17 Jan 2011 14:51:30 +0100
Salut Mihai
Le livre m’a bien plu !  
Il est drôle et truffé d’anecdotes, celles autour du poulet sont incroyable, et quelle galerie de personnages troubles ou gentils,  
L’aspect historique aussi est intéressant, l’atmosphère de la mittle- europa et tu évoques bien des personnages et faits très anciens à l’origine de la Roumanie contemporaine,  
j’ai trouvé que tu faisais montre, dans toutes ces difficultés et ce périple, d’une grande dignité, de sentiment retenu, pas de sentimentaliste, ni de rancœur
Peut-être que le déroulement des scènes du livre aurait pu être aménagé différement,  tu as choisi les chapitres par lieu, mais cela oblige à des retours en arrière,…je ne sais pas,
J’aimerai lire une suite, qui évoquerait plus encore le quotidien sous Ceausescu , cela paraît tellement loin,  comme pour le film « le Concert » qui évoque aussi cette période en Russie,  le succès serait certainement assuré,
Bravo donc Mihai, l’aventurier, l’écrivain, toutes mes félicitations, l’essai est réussi !,  et j’en fais part autour de moi,  
Et tous mes meilleurs vœux, à toi et à Françoise, bonne année et bonne santé, et j’espère à bientôt chez René ou ailleurs !
Robert 

Cher Mihaï,
Je te communique le bon commentaire du père d’une collaboratrice,
Robert

De : Maurice DEJAUNE [mailto:mauricedejaune@      )
Envoyé : mardi 29 mars 2011 17:11
À : p@......
Objet : livre

bonjour Maitre Le Nenan,

je vous remercie d'avoir pensé à me prêter l'autobiographie de mihai babeanu.
j'ai lu avec beaucoup d'attention et de plaisir ce livre , plein d'humour et d'enseignements .
la description de la bêtise et de la cruauté du système communiste est plus parlante que tous les grands reportages qui ont pu paraitre depuis des décennies..
pourquoi ne pas le mettre au progamme de l'éducation nationale ? il donnerait peut-être à réfléchir à tous les futurs "intellectuels de gauche " formés par celle-ci dans le but de perpétuer l'idéologie marxiste .
je remettrai votre livre à caroline lors de son prochain passage à sens, pour qu'elle vous le rapporte.
avec mes respectueux sentiments.
maurice dejaune

From: ........@hotmail.it
To: mihai_babeanu@hotmail.com
Subject: FW: salut et nouveau de l'Italie
Date: Mon, 2 Jun 2014 11:52:05 +0200

Ciao Mihai ho appena finito di leggere il tuo libro. bellissimo!!!! ben scritto, interessante...
la sera non vedevo l'ora di andare a letto per leggerlo...dovremmo tradurlo in italiano.....
Ho sentito Antonina e ho già cominciato un pò a parlare, siamo d'accordo che la chiamo in settimana di nuovo.........
Ti aggiorno su tutto..intanto volevo dirti quanto mi è piaciuto il tuo libro....
Un abbraccio dall'Italia Ema


De : nicole.babeanu@.....
Envoyé : mardi 30 mai 2017 12:36:18
À : Mihai Babeanu
Objet : Cartes ta.
Draga Mihai, vreau sa ti multumesc pentru carte si sa ti spun ca si mama si eu am citit ô dintr ô data, pe nerasuflate. Este excelenta: scurta , fara lungimi si fara repetitii, dar fiecare pagina aduce caté ceva nou. Este un adevarat document /marturie à unor situatii neobisnuite si anormale devenite normalitatea pentru génératia noastra. Am citit multe scrieri de dupa 1989 despre viata din Romania comunista si din viata de emigrant si te asigur ça este una din céle mai bune! Felicitari si inca odata multumesc pentru ça ai scris ô !
.....
Cu mult drag, Alla 




Adrian JEMNA <adrianjemna@......>

Sam 15/09/2018, 10:52

Draga Mihai,

Mi-e greu sa-ti spun cata bucurie mi-a dat cititul cartii tale !
Continutul e bogat si fascinant , intru-un fel de asteptat, dupa povestea vietii tale.
Dar forma, stilul naratiunii , echilibrul intre detaliul intim, personal si o anumita distanta a obictivitatii presarate cu umor, ironie si deriziune perfect dozate au fost o frumoasă surpriza,  pe masura continutului .
Multumesc ca ai scris-o ! 
Daca asi scrie în engleza asi spune simplu : " not only that I liked it but I Loved it !!! "
( asta-i avantjul anglo-saxon .... ) 
Apropo,  te-ai gandit la o versiune in engleza ?
Sper sa vorbim ,  voi indrazni sa te sun curand, 
Adrian


christian.michel94 <christian.michel@.....
Mar 09/10/2018, 15:13

Salut Mihai 
Je me suis enfin mis à la lecture de ton livre que tu m'avais fair parvenir. 
Que dire...
Je pensais que ceci ne se passait que dans des romans.Belle tranche de vie.
Merci pour ce récit. 
J'espère que nous aurons l'occasion de nous revoir bientôt pour une autre occasion avec les anciens.
Amicalement 
Christian

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire